Col·legi Sant Ignasi (Barcelona - Sarrià-Jesuïtes - Barcelonès)


Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2011)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, edifici veí

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, edifici veí (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, jardí

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, jardí (Foto: Albert Esteves, 2017)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, capella

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, capella (Foto: Inventari Patrimoni Gencat.cat)

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, sala d'actes

Barcelona - Col·legi Sant Ignasi, sala d'actes (Foto: Inventari Patrimoni Gencat.cat)



TipusEdifici escolar
Període1888-1910
EstilHistoricisme
AutorJoan Martorell i Montells
Situació Carrer Carrasco i Formiguera, 28-32
InterèsEspecial interès Interessant
L'escola coneguda com els Jesuïtes de Sarrià. L'any 1892 la Companyia de Jesús va adquirir la casa Gardenyes, amb els seus amplis jardins. L'edifici que ara podem contemplar es va construir entre 1893 i 1896 i ben aviat va esdevenir el centre d'ensenyament més emblemàtic de la burgesia barcelonina.

L'edifici, de grans dimensions, té una estructura simètrica, articulada al voltant de dos claustres, amb un cos central on hi ha l'entrada principal, l'escala, la capella i el salo d'actes. D'estil neogòtic, està inspirat en els colleges anglesos.

L'Inventari del Patrimoni de la Generalitat de Catalunya en fa la següent descripció:
La façana recull l'estricta composició simètrica de la planta, amb un cos central dissenyat com un mur-cortina de finestrals i vitralls, coronat per una torre central i amb una cuculla a l'extrem meridional de la façana, no havent estat mai conclosa la seva bessona de l'extrem septentrional. Les façanes presenten els elements portants i els emmarcaments de les obertures acabats en maó roigenc, mentre que els paraments presenten un aplacat de pedra en forma de paredat comú, tot creant una bicromia de gran plasticitat. Totes les obertures de la façana presenten forma d'arcs escarsers, a excepció de les ogives de maó que s'obren en la segona planta dels cossos laterals i del cos central. El cos central acull l'accés principal a l'edifici, configurat per un pòrtic de tres arcs escarsers de pedra recolzats sobre pilars vuitavats de capitell neo-gòtic vegetal. Les dovelles clau d'aquests arcs presenten els escuts caironats de la Companyia de Jesús i de Loiola. Sobre aquest pòrtic hi reposa un transparent mur-crotina de dos pisos d'alçada que s'obre al jardí per mitjà de grans finestrals rebaixats ornats amb traceria ogival de pedra. El cos central queda coronat per un conjunt de pinacles que emmarquen la imatge en pedra de Sant Ignasi de Loiola i dos medallons amb l'acrònim "AM" de l'Ave Maria. Per damunt d'aquest cos central hi sobresurt una gran torre de planta quadrangular flanquejat per quatre torrelles vuitavades que contenen les escales de cargol que dónen accés al cim de la torre. Aquestes torrelles es presenten perforades amb espilleres i son coronades per cuculles cobertes amb escates de ceràmica vidrada multicolor. Els pavellons laterals es presenten coronats amb teulades de quatre vertents acabades amb el mateix material. El cos meridional presenta les finestres de les golfes amb un potent emmarcament de pedra coronat per un gablet de regust gotitzant. A les cantonades, dues torres de planta quadrada sobresurten de la línia de cornisament, però només la torre meridional fou conclosa amb una alta cuculla vuitavada coberta amb escates de ceràmica vidrada multicolor.

El vestíbul principal, al que s'accedeix des del pòrtic, és un ampli espai que conté l'escala principal flanquejada, a banda i banda, pels accessos a la capella i al saló d'actes. L'arrencada de l'escala principal es presenta emmarcada per un segon pòrtic de voluminosos pilars vuitavats de pedra i arcs de maó al sardinell. En aquest espai es conserven els forjats, els terres i els arrimadors originals.

La Capella, a la que s'accedeix per mitjà de tres portes ogivals de pedra, conserva la pràctica totalitat dels seus elements originals. Es tracta d'un gran espai de planta rectangular amb un cor sobreelevat que conté l'orgue i una capçalera plana flanquejada per una crugia d'arcs ogivals. Els murs de la capella estan ornats amb un fals presbiteri de traceria petria i de marbre rosat i llurs rosasses superiors, inscrites dins d'ogives. L'espai queda cobert per un potent forjat de fusta ornat amb cassetons i rosasses de fusta sostingut per semivoltes amb nervadures que es reuneixen en les diverses pilastres de secció polilobular adossades als murs. El resultat és un dels espais més ricament ornamentat del conjunt, desplegant amb mestria gran quantitat de solucions estètiques provinents de la tradició gòtica britànica.

El Saló d'Actes, al que també s'accedeix per mitjà de tres portes, consisteix en un espai de planta rectangular amb una tribuna volada que recorre els seus murs i amb un escenari al fons. La sala conserva els mosaics de noia originals, així com els seus arrimadors de fustes nobles i els domassos amb insígnies jesuítiques que cobreixen els murs. La tribuna, tancada amb una rica barana de llautó, se sosté sobre columnes de marbre rosat que floten sobre mènsules de pedra adossades al mur. L'escenari, consistent en una tarima de fusta noble, queda flanquejat per dues fornícules gotitzants amb escultures al·legòriques referents a l'educació catòlica. L'espai queda cobert per un ric enteixinat de fusta cassetonat i amb talla neogòtica.

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de CEDIP