Pintures murals de Sant Domènec
(Puigcerdà - Cerdanya)


Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec

Puigcerdà - Pintures murals de Sant Domènec (Foto: Albert Esteves, 2019)



TipusImatges, retaules i objectes litúrgics
PeríodeSegle XIII a XV
EstilGòtic
AutorGuillem de Manresa (atrib.)
Situació Interior de l'església de Sant Domènec
Les pintures murals de l'església de Sant Domènec tenen una enorme importància dins de l'art català perquè són de les poques que s'han conservat d'època gòtica. Estilísticament, es poden incloure dins del segon gòtic lineal*, cap a mitjan segle XIV.

L'any 1887, J.M. Martí, en un article al diari La Nueva Lucha, va atribuir l'autoria de les pintures a Guillem de Manresa, tesi que ha estat acceptada per altres historiadors amb posterioritat, però que no està documentada i que ha estat posada en qüestió.

Pel que fa a la temàtica, es poden distingir tres composicions. La primera està dedicada a sant Pere Màrtir, amb diverses escenes de la seva vida: la predicació als heretges, la prèdica miraculosa, l'expulsió dels dimonis... La segona representa l'arbre de la creu o de sant Bonaventura, d'interpretació complexa. I finalment, hi ha diverses composicions decoratives, amb lleons rampants dins de cercles, inspirades potser en teixits orientals, o imitacions d'elements arquitectònics.

*Aquest estil pictòric ha tingut diverses denominacions. El professor Post el denominava "estil francogòtic", destacant el parentiu amb els models francesos. Josep Gudiol preferia el terme "gòtic lineal" per destacar el predomini del dibuix, mentre que Joan Sureda utilitza l'expressió "seqüència protogòtica". En el seu període més tardà -o segon gòtic lineal- tot i el predomini de la línia, les figures adquireixen més volum, hi ha un concepte més modern de l'espai i major densitat narrativa.

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de la Fundació per a la Difusió del Patrimoni Monumental Català