Rerecor (Barcelona - Catedral de Barcelona - Barcelonès)


Barcelona - Catedral. Rerecor

Barcelona - Catedral. Rerecor (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor

Barcelona - Catedral. Rerecor (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor

Barcelona - Catedral. Rerecor (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor

Barcelona - Catedral. Rerecor (Foto: Albert Esteves, 2007)

Barcelona - Catedral. Rerecor

Barcelona - Catedral. Rerecor (Foto: Albert Esteves, 2007)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia davant del pretor Dacià (Bartolomé Ordóñez)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia davant del pretor Dacià (Bartolomé Ordóñez) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia davant del pretor Dacià (Bartolomé Ordóñez)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia davant del pretor Dacià (Bartolomé Ordóñez) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Martiri de Santa Eulàlia a la foguera (Bartolomé Ordóñez)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Martiri de Santa Eulàlia a la foguera (Bartolomé Ordóñez) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Martiri de Santa Eulàlia a la foguera (Bartolomé Ordóñez)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Martiri de Santa Eulàlia a la foguera (Bartolomé Ordóñez) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Flagel·lació de Santa Eulàlia (Claude Perret)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Flagel·lació de Santa Eulàlia (Claude Perret) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Flagel·lació de Santa Eulàlia (Claude Perret)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Flagel·lació de Santa Eulàlia (Claude Perret) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia a l'eculi (Pedro Villar)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia a l'eculi (Pedro Villar) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia a l'eculi (Pedro Villar)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia a l'eculi (Pedro Villar) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Sant Sever (Bartolomé Ordóñez)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Sant Sever (Bartolomé Ordóñez) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia (Bartolomé Ordóñez)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Santa Eulàlia (Bartolomé Ordóñez) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Barcelona - Catedral. Rerecor. Sant Raimon de Penyafort (anònim de finals del segle XVII)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Barcelona - Catedral. Rerecor. Sant Raimon de Penyafort (anònim de finals del segle XVII) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Sant Oleguer (anònim de finals del segle XVII)

Barcelona - Catedral. Rerecor. Sant Oleguer (anònim de finals del segle XVII) (Foto: Albert Esteves, 2020)



TipusElement singular
PeríodeSegle XVI-XVII
EstilRenaixement
AutorBartolomé Ordóñez / Pedro Villar / Claude Perret
Situació Catedral de Barcelona. Interior
InterèsEspecial interès Interessant
Bartolomé Ordóñez (Burgos, 1480-1520) va ser l'encarregat d'esculpir el rerecor de la Catedral, dedicat a santa Eulàlia, una obra que, si atenem al contracte signat amb el Capítol, es desprèn que havia de ser més ambiciosa que la que finalment es va executar, interrompuda per la prematura mort de l'artista, l'any 1520.

Se sap que l'any 1917 Ordóñez era a Itàlia per adquirir el marbre i que d'allà es va endur alguns artistes italians per ajudar-lo a produir l'obra i que quan va morir, tres anys després, tornava a ser a Carrara per realitzar un nou encàrrec. Entre aquells anys va encarregar-se d'executar l'obra, d'una extraordinària qualitat, la qual és considerada com el màxim exponent de l'escultura renaixentista a Catalunya.

El rerecor, concebut amb caràcter arquitectònic, s'expressa en forma de façana, amb un sòcol de carreus i quatre relleus inscrits entre columnes sobre un fris de grotescos. S'atribueixen directament a Ordóñez les estàtues de santa Eulàlia i sant Sever i els dos plafons dedicats al judici i de la santa i al seu martiri en la foguera. Segons Marià Carbonell¹ "la força plàstica dels protagonistes (aïllats en un espai neutre i despullat, sense paisatge, sense arquitectures) i el concepte èpic de la narració no exclouen el gest elegant (per exemple, en els dos actors principals d’Eulàlia davant del pretor) ni el tractament minuciós dels detalls".

L'acabat de l'obra, que Ordòñez no va poder concloure en morir l'any 1520, no es va reprendre fins els anys 1563-1564. En va ser l'encarregat l'escultor aragonès Pedro Villar, que va seguir en gran mesura la pauta imposada per la traça d'Ordóñez. Així, va completar les dues escenes que faltaven, la crucifixió de santa Eulàlia i -potser- la flagel·lació. També es va encarregar de la porta i probablement de l'encoixinat de carreus del sòcol i de la balustrada. Hi ha hagut controvèrsia entre els historiadors sobre l'autoria del relleu de la flagel·lació, que alguns autors atribueixen a Claude Perret, entre els anys 1619-1621. Encara més tardanes serien les estàtues de Sant Oleguer i de Sant Raimon de Penyafort. Seguint a Joaquim Garriga², "cal dir, en tot cas, que Villar -o els escultors que contribuïren a enllestir el rerecor- va seguir sense fibra l'epidermis de l'estil d'Ordóñez, amb relleus d'una freda correcció i d'una certa duresa en el clarobscur, que en les dues escultures s'anima discretament amb drapeig d'aire abarrocat".

¹Marià Carbonell i Buades. Bartolomé Ordóñez i el cor de la catedral de Barcelona. Locus Amoenus, 5, 2000-2001.
²Joaquim Garriga. L'època del Renaixement. Segle XVI. Història de l'Art Català. Volum IV. Edicions 62.
  • Si voleu aportar més imatges o informació d’aquest element, cliqueu aquí

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de CEDIP