Estació de tren de Les Planes
(Barcelona | Les Planes - Barcelonès)


Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (8)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (8) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (9)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (9) (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes

Barcelona - Estació de tren de Les Planes (Foto: Albert Esteves, 2020)

Barcelona - Estació de tren de Les Planes, 1915 - Arxiu Fotogràfic de Barcelona

Barcelona - Estació de tren de Les Planes, 1915 - Arxiu Fotogràfic de Barcelona



TipusEstació
Període1911-1929
EstilModernisme
Situació Ctra. de les Planes, 58-96
La línia Barcelona - Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va ser promoguda per l'enginyer Carles Emili Montañès, amb finançament de l'anglès Frederick Stark Pearson. L'empresa Ferrocarriles de Catalunya (FCC) es va constituir l'any 1911 i un any després s'enllestia l'estació de les Planes. El primer tren, tanmateix, no va arribar fins l'any 1916.

L'estació està concebuda a l'estil de les torres d'estiueig que estaven construint durant aquells anys a Vallvidrera i les Planes. Destaca la seva original torratxa, amb un coronament cònic molt angulat, així com la tribuna volada de fusta. A la planta baixa hi havia la sala d'espera i les dependències de venda de bitllets i ell pis i les golfes estaven destinats a l'habitatge del cap d'estació. El vestíbul està decorat amb un fris de ceràmica blanca amb motius vegetals de color verd i blau.

Es desconeix l'autor del projecte però és possible que es tracti de Ferran Romeu i Ribot, donat que va ser ell qui va rebre l'encàrrec de l'empresa constructora del ferrocarril per fer el restaurant situat al costat, conegut com l'Eléctrico, l'any 1917* i, per altra banda, l'edifici presenta algunes semblances amb la casa Armet, de Sant Cugat, del mateix arquitecte. Valentí Pons, en canvi, considera més probable que l'autor sigui Arnau Calvet, autor de l'estació de Valldoreix, que era arquitecte municipal de Sarrià i no podia signar obra privada (algunes de les seves obres les signaven Ramon Rivera o Josep Masdeu).

*Ramon Graus. Arquitectures noucentistes a les estacions del Tren de Sarrià (1912-1931). Universitat Politècnica de Catalunya. GRHACCI. 2016

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de la Fundació per a la Difusió del Patrimoni Monumental Català