Canal de La Ràpita
(Amposta - Montsià)


Amposta - Canal Amposta-La Ràpita

Amposta - Canal Amposta-La Ràpita (Foto: Albert Esteves, 2023)

Amposta - Casa del Guardacanal

Amposta - Casa del Guardacanal (Foto: Albert Esteves, 2023)

Amposta - Casa del Guardacanal

Amposta - Casa del Guardacanal (Foto: Albert Esteves, 2023)

Amposta - Instal·lacions fàbrica de paper

Amposta - Instal·lacions fàbrica de paper (Foto: Albert Esteves, 2023)

Amposta - Instal·lacions fàbrica de paper

Amposta - Instal·lacions fàbrica de paper (Foto: Albert Esteves, 2023)



TipusElement singular
PeríodeSegle XIX
Situació Paral·lel a la N-340, des d'Amposta fins als Alfacs
El primer projecte de fer un canal navegable entre Amposta i la Ràpita, de 1781, va fracassar per problemes tècnics i va acabar convertit únicament en un canal de reg. A mitjan segle XIX, el francès Isidor Pourcet elaborà un projecte encara més ambiciós per construir un canal que permetés la navegació des de Saragossa fins al mar. Amb aquest objectiu es va constituir la Real Compañía de Canalización del Ebro. Es va inaugurar l'any 1857, però, la irregularitat fluvial i la competència del ferrocarril, van acabar per paralitzar el projecte. El canal és pràcticament rectilini, amb alguna curvatura molt poc pronunciada, i discorre paral·lel a la carretera d'Amposta a la Ràpita. Encara avui dia es poden veure les restes de les rescloses, a mitjan camí, i una de les cases dels guardacanals, força ben conservada.

Al costat d'una de les rescloses del canal hi ha les restes de les instal·lacions d'una projectada fàbrica de paper, que havia de funcionar amb unes turbines d'aigua i que no es va arribar a construir.

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de la Fundació per a la Difusió del Patrimoni Monumental Català