Casa Ximenis (Tarragona - Zona Alta - Cavallers - Tarragonès)


Tarragona - Casa Ximenis

Tarragona - Casa Ximenis (Foto: Albert Esteves, 2008)

Tarragona - Casa Ximenis

Tarragona - Casa Ximenis (Foto: Albert Esteves, 2008)

Tarragona - Casa Ximenis

Tarragona - Casa Ximenis (Foto: Consell del Modernisme)



TipusEdifici residencial
Període1911-1929
EstilModernisme
AutorJosep Maria Jujol i Gibert
Situació Via de l'Imperi Romà, 17
Edifici entre mitgeres, de planta baixa i dos pisos, projectat per Jujol l'any 1914. Era propietat d'un dels canonges de la catedral. La façana, asimètrica, es caracteritza pels seus delicats esgrafiats. Damunt la llinda de la porteta central es pot llegir Ave Maria. També són remarcables les baranes de ferro dels balcons, amb uns originals seients.

DESCRIPCIÓ TÈCNICA
Informació cedida pel Consell del Modernisme de la Ciutat de Tarragona

Edifici entre mitgeres amb façana asimètrica i format per planta baixa, dos pisos i torreta amb finestra i balcó. Els baixos estan formats per tres obertures amb arc escarser a banda i banda; al primer pis hi trobem el balcó que lliga finestres amb balcó amb un llenguatge propi del modernisme. El segon pis amb balcó i grup de tres finestres, una a la banda de l’esquerra i dos a la banda de la dreta. L’ornamentació a base dels esgrafiats, la forja i la serralleria realitzada pel taller Almenara, situat al carrer Vidre de la Part Alta. Fem referència al balcó seguit en l’extrem dels quals es contemplen uns seients, a la manera dels festejadors antics realitzats amb el mateix material ferri, que és la mateixa solució adoptada per Gaudí en “El Capricho” de Comillas (Santander) i també els tenim a la casa Bofarull del Pallaresos.

El simbolisme dels esgrafiats és una exaltació a la mare de Déu, ja que es tractava de la casa propietat del canonge Pau Ximenis. D’aquests esgrafiats en destaca la inscripció “Ave Maria”, a la llinda de la porta d’accés i al coronament hi ha “JHS, Jesús, Salvador del Homes”, que foren tretes durant la Guerra Civil i recol·locades durant la darrera restauració, dirigida pels arquitectes Cinto Hom Santolaya i Armand Fernandez Prat, l’any 1989, que van recuperar els vistosos esgrafiats en blanc que són dibuixos de fulles, fruites i flors, garlandes i forme geomètriques decoratives que atorgant al conjunt un cert aspecte d’església barroca.
  • Si voleu aportar més imatges o informació d’aquest element, cliqueu aquí

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de CEDIP