Tipus | Edifici religiós |
Període | Segle XVIII |
---|
Estil | Barroc |
Situació |
Carrer de l'Església |
Protecció | Bé cultural d'interès local (BCIL) |
La primera església de Sant Andreu de Vandellòs es devia construir a finals del segle XII, poc després de la repoblació. Aquesta es va produir a partir de 1191, quan els senyors del castell de Tivissa atorgaren el terme a Ramon de Riudoms per tal que s'hi establissin 12 famílies. L'església va ser sufragània de la de Tivissa fins que es va construir la nova, al segle XVIII.
L'edifici actual és un temple barroc construït l'any 1773. Consta d'una sola nau, coberta amb volta de canó amb llunetes, amb capelles laterals intercomunicades que formen un fals transsepte, al centre del qual hi ha una cúpula. La portada és rectangular, flanquejada amb pilastres planes i volutes. Damunt de l'entaulament hi ha una fornícula apetxinada, actualment buida. El campanar és a la dreta de la façana. És de planta quadrada fins a mitjana alçada. Els dos cossos superiors, fets de maó vist, són octogonals. Sembla que va quedar inacabat.
L'any 1936 es va destruir tot el mobiliari litúrgic, inclòs un valuós retaule barroc, del qual adjuntem una fotografia de Josep Salvany, de 1923.