Tipus | Imatges, retaules i objectes litúrgics |
Període | Segle XIII a XV |
---|
Estil | Gòtic |
---|
Autor | Bartomeu de Robió i taller |
Situació |
Església de Dant Llorenç. Absis major |
Interès | Especial interès  |
L'altar major de l'església de Sant Llorenç està presidida pel retaule de pedra policromada dedicat a sant Llorenç, amb escenes de la seva vida i una estructura de tipus arquitectònic, amb pinacles i gablets al coronament, que li atorguen un sentit monumental. Al centre del retaule hi ha la imatge del sant, vestit de diaca, amb els seus atributs, el llibre i la graella. Als seus peus hi podem veure a Crist entre la Verge i sant Joan. Les diverses escenes estan flanquejades amb figures de sants i profetes situades sota dossers. Es pot considerar una de les obres més rellevants de l'escultura gòtica catalana.
L'autoria no està documentada però és assignada unànimement per la historiografia al mestre Bartomeu de Robió, membre destacat de l'escola escultòrica de Lleida, autor també del desaparegut retaule major de la Seu Vella i de dos dels altres retaules de l'església de Sant Llorenç, el de Santa Llúcia i el de Sant Pere. Es va executar entre 1360 i 1380, sota el patrocini de la família Torrelles, l'escut de la qual es pot veure a la part inferior del retaule.
Els relleus presenten una lectura catequètica i una funció didàctica, mostrant moments com la distribució de béns als pobres, el baptisme del seu carceller, la flagel·lació i el martiri de sant Llorenç, seguint el discurs narratiu de la Llegenda Àurea. La indumentària dels personatges reflecteix la moda de l'època en que es va executar, permetent una aproximació etnogràfica als costums del segle XIV.