Pont Vell
(Lleida / Major-Cavallers - Segrià)


Lleida - Pont Vell. Postal de cap a 1905

Lleida - Pont Vell. Postal de cap a 1905

Lleida - Pont Vell

Lleida - Pont Vell (Foto: Lluís Marià Vidal -Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya-, 1891)

Lleida - Pont Vell. Postal de 1907

Lleida - Pont Vell. Postal de 1907

Lleida - Pont Vell

Lleida - Pont Vell (Foto: Manuel Pinilla -Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya-, c.1907)

Lleida - Pont Vell

Lleida - Pont Vell (Foto: Josep Massot -Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya-, 1908-10)

Lleida - Pont Vell

Lleida - Pont Vell (Foto: Manuel Pinilla -Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya-, 1908-10)

Lleida - Pont Vell

Lleida - Pont Vell (Foto: Carles Fargas -Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya-, 1919)

Lleida - Pont Vell. Lleida - Pont Vell. Postal de cap a 1920-30

Lleida - Pont Vell. Lleida - Pont Vell. Postal de cap a 1920-30

Lleida - Pont Vell. Lleida - Pont Vell. Postal de cap a 1920-30

Lleida - Pont Vell. Lleida - Pont Vell. Postal de cap a 1920-30

Lleida - El nou Pont Vell

Lleida - El nou Pont Vell (Foto: Albert Esteves, 2025)

Lleida - El nou Pont Vell

Lleida - El nou Pont Vell (Foto: Albert Esteves, 2025)



TipusPonts i aqüeductes
PeríodeSegle XIII a XV
AutorJosep Bores Romero, eng. (reforma) / Amalio Hidalgo Fernández, Jacinto Julio González, Victorià Muñoz Homs, enginyers (reforma)
Situació Sobre el riu Segre
Element
desaparegut
Element desaparegut
Lleida va comptar amb un pont que travessava el Segre des d'abans de l'any 47 aC. D'aquell vell pont o del que hi hagué en època andalusí no en tenim cap rastre, però sí del que es va construir després de la conquesta cristiana, al segle XII, i que va arribar, parcialment, fins al segle XX. L'any 1866, una riuada va fer desaparèixer tres de les arcades que es van substituir, el 1875, per una estructura amb gelosia de ferro (ho podem veure a les dues primeres fotografies). Una nova riada se la va endur l'any 1907 i van tornar a quedar només els arcs medievals de pedra. Es va improvisar una passarel·la provisional per poder creuar el riu.

L'any 1911 es va inaugurar un nou pont que substituïa definitivament el vell pont medieval. El va construir la “Maquinista Terrestre i Marítima" seguint el projecte de l'enginyer Josep Bores Romero, costejat per l'Estat. Era un pont elegant i modern, però va durar pocs anys. L'any 1939 les tropes republicanes el van volar per facilitar la seva fugida.

Finalment, després d'uns anys d'interinatge amb un pont de fusta, l'any 1944 es va inaugurar l'actual Pont Vell, dissenyat pels enginyers Amalio Hidalgo Fernández, Jacinto Julio González i el lleidatà Victorià Muñoz Homs.

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de la Fundació per a la Difusió del Patrimoni Monumental Català