Tipus | Edifici religiós |
Període | Segle XIII a XV |
Situació |
Carrer Major / Carrer Cavallers |
Protecció | Bé cultural d'interès local (BCIL) |
L'origen d'aquesta capella, situada entre dos dels carrers més antics de Lleida, Major i Cavallers, l'hem de situar l'any 1351, quan els veïns van sol·licitar a la Paeria enderrocar el porxo, dit de Sant Jaume, per edificar una capella, inicialment dedicada a la Mare de Déu de les Neus. L'edifici original, construït cap a 1380, arribava fins a l'actual cornisa intermèdia i era una construcció compacta i austera, feta amb carreus ben tallats i enfilats, oberta amb un portal adovellat a les dues façanes. El principal era el del carrer Major, presidit per una imatge gòtica de la Mare de Déu. Les dues que la flanquegen, sant Jaume i sant Joan Baptista són d'època moderna.
A finals del segle XIX es va construir el pis superior el qual altera les proporcions originals i fa que sembli gairebé una torre.
A l'interior hi ha una escultura moderna, obra de l'artista local Jaume Gort Farré (1919-1966), de l'any 1964, que escenifica la llegenda dels Fanalets, segons la qual uns àngels se li van aparèixer a sant Jaume amb uns fanals per il·luminar-lo i que es pogués treure l'espina que s'havia clavat al peu. Hi ha també un mural fet l'any 1966 per l'artista lleidatà Miquel Roig Nadal (1924-1993).