El Pou
(Sant Martí de Centelles - Osona)


Sant Martí de Centelles - El Pou

Sant Martí de Centelles - El Pou (Foto: Albert Esteves, 2026)

Sant Martí de Centelles - El Pou. Capella

Sant Martí de Centelles - El Pou. Capella (Foto: Albert Esteves, 2026)

Sant Martí de Centelles - Creu del Pou

Sant Martí de Centelles - Creu del Pou (Foto: Albert Esteves, 2026)



TipusMasia
PeríodeSegle XIII a XV
Situació Trencall des de la ctra C-1413b
ProteccióBé cultural d'interès local (BCIL)
Masia adossada a una torre d'origen medieval, amb una capella, tot plegat tancat dins d'un recinte murat. La torre consta de planta baixa i quatre pisos i està coronada per una telada a quatre aigües. Els murs són de maçoneria mentre que les cantoneres estan formades per carreus ben treballats, igual que les llindes i brancals de les finestres. El conjunt inclou també una font i una capella de planta rectangular, amb un campanar de cadireta al frontis. El mas és esmentat al fogatge de 1553, quan era propietat de Joan Pou.

A l'inici del trencall que condueix al mas hi ha una creu en homenatge als pagesos assassinats l'any 1937 per milicians republicans. Entre els morts, l'hereu del Pou, Jaume Castellar Cors, de 21 anys. El seu pare, Melcior Castellar Soler, també havia estat assassinat un any abans.

Mapa general
No està autoritzada la reproducció d’imatges o continguts sense el consentiment exprés de la Fundació per a la Difusió del Patrimoni Monumental Català